Pozycjonowanie to zestaw czynności, których celem jest zwiększenie widoczności Twojej strony w internecie – dzięki temu trafią na nią potencjalni klienci.
Masz już swoją stronę w sieci. Teraz chciałbyś, żeby łatwo mogły ją znaleźć osoby poszukujące informacji o poruszanych przez Ciebie tematach. Zaczynasz więc czytać o tym, jak to zrobić i wtedy trafiasz na informacje o pozycjonowaniu. To dzięki niemu strona internetowa będzie wyświetlała się w wynikach wyszukiwania wyżej niż strona konkurencji na wybrane słowa kluczowe. Myślisz „super” i zaczynasz drążyć temat. Po kolei odkrywasz elementy, o które musiałbyś zadbać. I pewnie w głowie mnożą Ci się pytania: Jak zoptymalizować stronę pod wyszukiwarki internetowe? Jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe, które przyciągną na nią klientów? Jak pozyskać linki zewnętrzne? Jeżeli wcześniej o tym nie słyszałeś, to nadmiar informacji może Cię przytłoczyć i zaczniesz się zastanawiać, czy dasz radę się tego nauczyć.
Czy możesz samodzielnie pozycjonować stronę internetową?
Odpowiedź jest prosta – możesz samodzielnie pozycjonować swoją stronę. Jeżeli podejdziesz dobrze do tego wyzwania, czyli poświęcisz czas na zdobycie wiedzy, to dasz radę to zrobić. Trudniej na pewno określić efekty takich działań, bo wszystko zależy od branży i poruszanej przez Ciebie tematyki. Pamiętaj, że stron z Twojej branży może być bardzo dużo, więc będziesz mieć wielu konkurentów chcących osiągać wysokie pozycje w Google.
Co możesz zrobić samodzielnie?
Podstawą wszelkich działań jest znajomość Twojej grupy docelowej i języka, którym mówią Twoi klienci. Pomyśl, co będą wpisywać w wyszukiwarkę, żeby Cię znaleźć. Masz pomysł? To znaczy, że znalazłeś słowo kluczowe. Może ono być bardzo ogólne (np. meble), albo być frazą z tzw. długiego ogona (czyli long tail, np. drewniane meble w stylu retro). Do poszukiwania słów kluczowych przyda Ci się analiza konkurencji albo Planer Słów Kluczowych Google Ads.
Kolejnym elementem, o który możesz zadbać, są title i metatagi. To świetne miejsce, żeby wprowadzić słowa kluczowe. Oczywiście umieść je też w treści strony, inaczej Twoje działania nie będą miały sensu. Stosuj także odpowiednią hierarchię tekstu. Będzie to wartościowe nie tylko dla osób odwiedzających Twoją stronę, ale przede wszystkim dla robotów indeksujących strony.
Zadbaj o dobrą, unikalną treść. Bez niej nie osiągniesz wysokich pozycji w rankingach. Odsyłaj czytelnika do innych miejsc serwisu, bo linki wewnętrzne to ważny element w pozycjonowaniu.
To oczywiście tylko podstawowe działania. Zanim zagłębisz się w poznawanie tajników zapewniania stronie wysokich pozycji w Google, zadaj sobie bardzo ważne pytanie:
Czy warto, żebyś sam robił pozycjonowanie strony?
Musisz sam to dobrze rozważyć. Jeżeli jesteś na początku swojej biznesowej drogi i ograniczasz koszty, to będzie to dobra opcja. Pamiętaj jednak, że zdobywanie odpowiedniej wiedzy, jej ciągłe uaktualnianie, prace nad optymalizacją strony, zdobywanie linków zewnętrznych itd. to czynności, które „zjadają” Twój czas. Przeanalizuj, czy nie lepiej będzie, jeżeli zainwestujesz go w rozwój firmy, a pozycjonowanie zlecisz wyspecjalizowanej agencji marketingowej. Oba rozwiązania mają swoje wady (dodatkowy czas na naukę albo dodatkowe koszty), ale też mają swoje zalety (brak kosztów albo odzyskanie czasu na pracę nad rozwojem firmy i jednocześnie osiąganie coraz wyższych pozycji w wyszukiwarkach). Wybór zależy od Ciebie i Twoich możliwości.
Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@firmbee-22729701